Het Vlinderrijk

Persoonlijke Groei door Creativiteit

Beelddenken en school

Vlinder wat is beelddenkenBeelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet zoals de meeste mensen in woorden en begrippen. Ze denken, en dit gaat onbewust, 32x sneller dan woorddenkers. Beelddenken is dus een hele snelle manier van informatie verwerken. In één beeld wordt het hele probleem overzien, worden meerdere zaken tegelijkertijd zichtbaar en wordt ook sneller de oplossing gezien. Het is een bijzondere gave.

Maar het kan ook lastig zijn want we leven in een talige wereld. Ons onderwijssysteem biedt de stof vooral talig aan: de leraar vertelt, legt uit. Gebruikt woorden en begrippen. Dit alles wordt in de lessen, vaak verbaal, in kleine stappen opgebouwd. Op deze manier zou het lesmateriaal begrepen en onthouden moeten worden. Maar daar hebben deze kinderen juist moeite mee. Daarom wordt er vaak op school of buiten school via bijvoorbeeld RT (nog) langzamer en met veel herhaling de stof aangeboden. Met als gevolg een enorme hoeveelheid oefenstof en huiswerk. 

Wat gebeurt er dan waardoor het niet blijft 'hangen'?
Vaak wordt er gezegd: "Het zit er wel in, maar het komt er niet uit."
 
Woord appel De klassikale instructie en uitleg gaan vaak te snel om het te 'vertalen' en daardoor begrijpen beelddenkers deze niet goed en raken snel achter.
De leesmethoden die gebruikt worden zijn gebaseerd op analyse / synthese ('het hakken en plakken'), terwijl beelddenkers bij de verschillende aangeboden losse letters geen beeld hebben en dat heeft voor hen geen betekenis. Denk maar eens aan het woord appel. Veel mensen zien dan de letters A-P-P-E-L in hun gedachten. Maar anderen zien een echt plaatje van een appel. Zo'n lekkere, rode sappige, die nog aan de boom hangt of net geplukt is en in een mand ligt. Of die ene waar je een appeltaart van gaat bakken voor het feest straks en ..... Ga zo maar door
Vaak hebben ze moeite met spelling en blijven ze veel letters spiegelen.
Bij het lezen komen beelddenkers vaak in de problemen. Het gelezen woord wordt tijdens het lezen automatisch omgezet in een beeld. Beelddenkers lezen hierdoor vaak langzamer.
Dit geldt ook voor het schrijven: de beelden in het hoofd moeten worden omgezet in taal.
Op school komen beelddenkers dan ook vaak in de knel. Voor toetsen hebben ze eigenlijk meer tijd nodig.
Ook het automatiseren van rekenen en tafeltjes blijft moeilijk.
En tijdsbesef of het organiseren en plannen van het werk is vaak niet te doen. Ze weten niet waar ze moeten beginnen met het vertellen van een verhaal. Of waar ze moeten beginnen aan bepaalde klussen.
Loesje
 
Beelddenkers worden vaak geconfronteerd met onbegrip: ze worden lui of ongeïnteresseerd genoemd of ze zitten juist veel te dagdromen. Vaak wordt er, te snel, gedacht aan dyslexie, dyscalculie of aan onvoldoende capaciteiten. Maar het is lastig om alle 3-dimensionale beelden zo snel in woorden, zinnen en cijfers om te zetten. Dit kost namelijk tijd en energie.
 
 
 
Heb je vragen? Wil je meer informatie over beelddenken? Of over de 'Ik Leer Anders' training?
Vul het Contactformulier hiernaast in.

 

Boomklimmen

 

"Iedereen is geniaal, maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, zal hij zijn hele leven blijven denken dat hij dom is"

 

- Albert Einstein -