Het Vlinderrijk

Persoonlijke Groei door Creativiteit

Ben jij een beelddenker?

Hieronder volgt een verzameling kenmerken die bij een beelddenker veel vaker voorkomen dan bij een niet-beelddenker. Het is niet zo dat elke beelddenker alle genoemde kenmerken heeft of dat een niet-beelddenker geen van deze kenmerken heeft.

Taal:
Letters worden gedraaid.
Letters worden niet aan de klanken gekoppeld.
Bij het lezen worden de kleine woordjes vaak overgeslagen.
Moeite met technisch lezen. (Hardop gaat langzaam, 'stil' lezen kan juist snel gaan.)
Symptomen van dyslexie. 
 
Spreken:
jongen en meisje met vlinder Struikelen over woorden (denken gaat sneller dan praten). Verhaspelen van woorden.
Zeer breedsprakig en langdradig zijn of juist heel kort van stof.
Woordvindingsproblemen: dinges, die, dat, ergens, etc.
Weinig lijn in datgene wat het kind vertelt: van de hak op de tak springen.
 
Luisteren:
Lijkt slecht te luisteren.
Moeite met het verwerken van mondelinge informatie.
(Soms erg) letterlijk opvatten wat er gezegd wordt.
Liever ontdekkend leren dan luisteren naar uitleg.
 
Rekenen:
Cijfers worden fonetisch geschreven. Dus 25 als een 5 en 2.
Optel- en aftreksommen worden door elkaar gehaald.
Tafeltjes automatiseren gaat moeizaam.
Symptomen van dyscalculie.
 
Organisatie (in tijd en ruimte):
Moeite met klokkijken.
Gebrekkig tijdsbesef.
Goed in terugvinden van weg of plaats.concentratie klein kleur
Links en rechts door elkaar halen.
Moeite om zaken op (volg-) orde te houden. Chaotisch werken.
Goede ruimtelijke oriëntatie.
Goed kunnen puzzelen.
Graag spelen met constructiespeelgoed zoals LEGO, KNEXX, etc.
 
Werkhouding:
Neiging om snel tevreden te zijn over eigen prestaties.
Eerst doen dan pas denken.
Moeite om hoeveelheid werk te overzien.
Moeite om het werk te ordenen, systematisch aan te pakken.
Moeite om het werk af te maken.
Weerstand om het zelf gemaakte werk na te kijken.
Vindingrijk zijn, met verrassende oplossingen te komen.
Wordt snel afgeleid. Korte spanningsboog
Vaak moeten instructies herhaald worden voordat ze uitgevoerd worden.
Het antwoord (snel) weten maar niet uit kunnen leggen hoe hij / zij daarbij is gekomen.
Lijkt ongeïnteresseerd. Droomt vaak weg.
Heeft een levendige fantasie.
Veel wiebelen.
 Vliegtuig bouwen beelddenker
 
Overige kenmerken:
Klaagt vaak over: "mijn hoofd zit zo vol".
(Overdreven) rechtvaardigheidsgevoel.
Eerst begrijpen voordat hij / zij kan automatiseren.
Snel vermoeid, snel overprikkeld. Lage frustratiedrempel.
(Over-) gevoelig, emotioneel kwetsbaar.
Erg perfectionistisch. Wilt niet graag falen. Onzeker en gevoelig voor kritiek.
Moeite om aan afspraken en regels te houden.
Clownesk gedrag.
Tijdens het vertellen of nadenken kijkt het kind omhoog of opzij.
Erg aanwezig op verjaardagen / pretparken (nadat eerst de kat uit de boom is gekeken).
Nieuwsgierig.
Goed gevoel voor humor.
Wisselend prestatiepatroon.
Hoge empathie / sociaal bewogen.
Talenten op gebied van sport, kunst, muziek, techniek, e.d.
Herinnert zich gebeurtenissen gedetailleerd. Zelfs van jaren geleden.
Etiketten moeten uit kleding worden geknipt. Draagt graag zachte stoffen.
 
De meeste ouders herkennen hun kind direct bij het lezen van deze kenmerken. Maar deze lijst benadrukt vooral de drukke kant. Er zijn daarentegen ook veel beelddenkende kinderen die juist rustig zijn. Iedere mens is anders en uit zich ook anders
 
Heb je vragen over deze lijst met kenmerken die bij beelddenkers horen? Wil je meer informatie? Of over de 'Ik Leer Anders' training?
Stuur een email naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Dan neem ik ze snel mogelijk contact met je op.
 

li re hersenhelft

 HomeIkleerwatikzie

 

"Logica brengt je van A naar B.

Verbeelding brengt je overal"

 

- Albert Einstein -